- English
- فارسی
ارزيابي شبكه بازاريابي محصول انگور در دو مسير تازه خوري و خشكبار، مطالعه موردي شهرستان ملاير
لطفعليان، ز.، يوسفي، ع.، اميرمظفر اميني، (1393). ارزيابي شبكه بازاريابي محصول انگور در دو مسير تازه خوري و خشكبار، مطالعه موردي شهرستان ملاير، اقتصاد كشاورزي و توسعه، سال بيست و دوم، شماره 86، تابستان 1393. صص. 75-94.
قابل دسترس در http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_id=512&sid=1&slc_lang=fa
چكيده مقاله:
با گذار از کشاورزی سنتی و افزايش توليد محصولات کشاورزی موضوع بازاريابی اهميت فزايندهای يافته است. هزينههای بازاريابی در قيمت پرداختی مصرفکننده و قيمت دريافتی توليدکننده تأثير میگذارد و کاهش آن موجب بالارفتن رفاه کل جامعه میشود. هدف اين مطالعه ارزيابی شبکه بازاريابی محصول انگوردر دو حالت تازهخوری و خشکبار در سال زراعی 1389 -90 در شهرستان ملاير استان همدان است. نمونه مورد بررسی متشکل از 379 نفر کشاورز انگورکار، 14 عمدهفروش و 60 خردهفروش است. در اين راستا، مقادير حاشيه بازاريابی، سهم عوامل بازاريابی درحاشيه بازاريابی، ضريب هزينه بازاريابی و کارايی بازاريابی محاسبه شد. يافتهها نشان داد که مسير عمده بازاررسانی انگور تازهخوری و خشکبار آن به-تـرتيـب متشـکل از «تـوليـدکننـده- خـريـدارمحلـی- خـردهفـروش» و «تـوليدکننده- عمدهفروش- خردهفروش» است. همچنين سود خالص کشاورز به ازای هر کيلوگرم خشکبار بيشتر از هر کيلوگرم انگور است. از طرفی، حاشيه بازاريابی در منطقه مورد بررسی بالاست و حاشيه خردهفروشی بيش از حاشيه عمدهفروشی میباشد. نتايج محاسبه کارايی نيز نشان داد که مسيرهای عمده بازاررسانی کارايی مناسبی ندارند.
واژههاي كليدي: حاشيه و کارايي بازاريابي، انگور، خشکبار، شهرستان ملاير، |